Erkek Kaynaklı İnfertilite Tedavisi

• Erkek Kaynaklı İnfertilite Tedavisi

İnfertilite son dönemde oldukça sık görülen bir hastalıktır. Yaygın olarak ise kısırlık olarak bilinmektedir. Sağlıksız beslenme, sigara ve alkol kullanımının artması çiftlerde çocuk sahibi olma isteğini de maalesef zorlaştırmaktadır. Eskiden bunun nedeni kadınlarda ki kısırlık olarak bilinse de artık günümüzde infertilite erkeklerde de sıklıkla gözlemlenmektedir. Eskiye oranla erkeklerde bunun bilincinde ve tedaviye başvurmaktadırlar. Erkek infertilitesinde birçok tedavi yöntemi uygulanmaktadır.

Kısırlık olarak bilinen infertilite nedir?

İnfertilite, diğer adı ile kısırlık olarak tanımlanan; 1 yıl içerisinde aktif olarak cinsel hayatı olan ve korunmasız birlikteliğe rağmen gebelik oluşmamasıdır.

Erkeklerde kısırlık ile ilgili problemler fiziki muayene ve sperm tahlilinden anlaşılabiliyor olsa da bazen hormon analizi, ultrason ile görüntüleme ve özel genetik tetkikler gerekebilir. Çocuk sahibi olmak isteyen kişilerin değerlendirilmesi yapıldıktan sonra aşılama tedavileri, tüp bebek gibi tekniklerin yapılabilir olması dışında doğal yollarla da çocuk sahibi olunabileceğinin bilgisi verilmelidir.

İnfertilite olduğu nasıl anlaşılır?

Erkek infertilitesinde doktora başvuran çiftlerde birlikte inceleme gerektirmektedir. Sadece kadına yönelik inceleme değil de erkeğe yönelik incelemelerin de yapılması gerekir. Erkeklerin kısırlık açısından değerlendirilmesinde detaylı inceleme gereklidir. Ne kadar süre boyunca çocuk sahibi olmaya çalışıyor, korunmasız ilişkiye ne kadar süredir girdiklerine, önceden evlilik yaptıysa çocuğu olup olmadığını, erkekte sertleşme problemleri olup olmadığını detaylıca araştırmak gereklidir. İnfertilite yani kısırlık tek başına üreme sistemini ilgilendiren bir problem değildir. Erkekte bulunabilecek bazı sağlık problemleri de üreme sağlığını ve çocuk sahibi olma durumunu etkileyecektir.

Erkek kaynaklı infertilite de çiftler derinden etkilenebilirler. Bu çiftlerde yetersizlik durumunun görülmesine neden olabilir. Çiftler arasında problemde yaratabilir. Erkeklerde görülen infertilite; erkek üreme sistemindeki sorun nedeni ile gebeliklerin oluşmaması olarak tanımlanır.  Erkek üreme sisteminde sperm kanallarında görülen sorunlar, yeterli seviyede sperm üretilememesi olarak görülür.

Peki erkeklerde görülen bu kısırlığın nedenleri nelerdir?

Erkeklerde kısırlık birçok nedenden dolayı görülebilir.

• Varikosel
  • Hormonal ve genetik nedenler
  • Daha önce geçirilmiş iltihabı hastalıklar ve buna bağlı olarak sperm kanallarında meydana gelen tıkanıklıklar
  • Daha önce geçirilmiş ameliyatlar
  • Doğumsal anormallikler
  • Çevresel etkenler
  • Kimyasal etkenler
  • Enfeksiyonlar
  • Sperm bozuklukları
  • Genetik hastalıklar

Kısırlık tedavisinde ne gibi uygulamalar yapılmaktadır?

Detaylıca öyküleri incelenen hastaların ürolojik muayeneden geçmeleri gerekmektedir. Bu muayenede organların yapısı, büyüklüğü, boyutu, inmemiş testis durumu, vücut yapısı incelenmelidir. Özellikle erkek bireylerde penis muayenesi oldukça önemlidir. Penis eğriliği, testis büyüklükleri, sperm kanallarının darlığı ihtimalleri detaylıca incelenmelidir.

Sperm testi

Genel vücut muayenesinden sonra laboratuvar incelemeleri yapılmalıdır. Sperm tahlilleri yapılmalı, bu test için en az 3 gün cinsel perhiz sonrası yani 3 gün hiç meni boşalması olmadan laboratuvara gitmesi gerekmektedir.

Spermiyogram

Spermiyogram, sperm kalitesini belirleyen testlerin ilk uygulama kapsamında görülür. 3-4 hafta arayla 2 kez spermiyogram yapılması doğruluğu için önemlidir.

Kan ve hormon testleri

FSH, LH, testosteron ve Prolaktin değerlerine bakılması erkek kısırlığı sonuçlarını elde etmemize yardımcı olacaktır. Bu tedavilerin uygulanması öncesi verilen testlerin yapılması oldukça önemlidir.

Testis biyopsisi

Hormon testlerinin sonucunda olumsuz bir sonuç alınmazsa testislerin ikisinden de biyopsi alınması faydalı olacaktır.

Kısırlık şüphesinde önce erkek mi yoksa kadın mı doktora başvurmalıdır?

Her iki bireyin de aynı anda doktora başvurması gerekmektedir; fakat tetkiklerini önce yaptıracak kişinin erkek olması faydalı olacaktır. Çünkü erkek bireyler için yapılacak testler hem kolaydır hem de çok çabuk sonuçlanmaktadır.

Kısırlığın yaygın nedenlerinden biri olan kanal tıkanıklığı nasıl oluşur?

Tüplerde meydana gelen tıkanıklık 4 farklı nedene bağlıdır;

1. Zamanla gelişen kiste bağlı olarak tıkanıklar görülebilir.
  2. “Vazektomi” doğum kontrol tekniği ile tüpler bağlandıktan sonra görülebilir.
  3. Doğuştan olabilir. Genetik sebeplerle spermin dışarıya çıkış kanallarının gelişmemesi sonucunda görülebilir.
  4. Cinsel yol ile bulaşan; bel soğukluğu gibi bazı rahatsızlıklar sonucunda da tıkanmalar görülebilir.

Kısırlığa sebep olan tıkanıklıklar; özel mikrocerrahi ve endoskopik yöntemler sayesinde birçok vakada başarı ile tedavi edilerek, kadının hamile kalması sağlanabilmektedir.